Obsługa wierzytelności. Dlaczego warto skorzystać z wyspecjalizowanych kancelarii?
Autor: Kancelaria Prawna Mediator, publikacja: 2020-09-22
Outsourcing usług windykacyjnych, analogicznie do innych dziedzin biznesu, oznacza korzystanie z zewnętrznych, wyspecjalizowanych firm windykacyjnych w celu realizacji zadań z zakresu obsługi wierzytelności.
Kompleksowa obsługa windykacyjna
Na dzień dzisiejszy powinniśmy móc postawić znak równości pomiędzy outsourcingiem usług windykacyjnych a zastępstwem klienta na etapie polubownym we wczesnym stadium przeterminowania należności z windykacją polubowną bezpośrednią włącznie, poprzez przeprowadzenie przez zewnętrzną firmę windykacyjną procesu sądowego o zapłatę i reprezentację klienta w postępowaniu egzekucyjnym, a wszystko poprzedzone wywiadem gospodarczym.
Na każdy z etapów składają się czynności skrupulatnie zaplanowane w czasie, w oparciu o wieloletnie doświadczenia branży windykacyjnej w Polsce i zależne od reakcji dłużnika, oraz dostosowane do potrzeb i etapu danego zobowiązania.
Łatwo zauważyć kompleksowość rozwiązań proponowanych dziś przez profesjonalne firmy windykacyjne posiadające odpowiednie doświadczenie i zaplecze do tego, aby budować swoim zleceniodawcom zewnętrzne działy windykacji.
Jakie korzyści dla przedsiębiorcy przyniesie outsourcing windykacji
Ze współpracy z zewnętrzną firmą windykacyjną wynikają wymierne korzyści:
Klient nie musi utrzymywać działu windykacji w swoim przedsiębiorstwie lub obarczać obowiązkami działu windykacji osób odpowiedzialnych np. za sprzedaż lub księgowość – ewidentna oszczędność czasu, pieniędzy i potencjału własnych pracowników, którzy i tak z założenia nie są w stanie, nawet w ułamkowej części, wykonać czynności koniecznych do skutecznego zamknięcia procesu windykacji.
Pomimo tak oczywistych argumentów w sektorze mikroprzedsiębiorstw w Polsce aż 73% (źródło: Puls Biznesu) firm nie korzysta z outsourcingu windykacji, podnosząc dwa najczęściej spotykane kontrargumenty (jak wynika z badań przeprowadzonych przez Keralla Research): obawa przed utratą kontrahenta i wygórowane koszty windykacji.
Odnosząc się do obaw klientów, z własnego doświadczenia wiemy, że obawy te funkcjonują w głowach mikroprzedsiębiorców, dopóki nie zdecydują się na krok w kierunku nowoczesnych rozwiązań windykacyjnych, dzięki którym nie tylko nie tracą klientów, ale również nie ponoszą wygórowanych kosztów windykacji.
W praktyce okazuje się, że dzięki profesjonalnemu, zewnętrznemu działowi windykacji skuteczność procesu windykacji rośnie, natomiast doświadczenie oparte o kodeks etyczny firm windykacyjnych nie ma negatywnego wpływu na wizerunek klienta, wręcz przeciwnie.
W kwestii kosztów windykacji należy obalić mit ich wysokości, normą jest zasada success fee w zakresie prowizji za usługi windykacyjne, a same prowizje we wczesnym stadium przeterminowania należności oscylują wokół kilku procent wartości zobowiązania.
Outsourcing usług windykacyjnych
Warto zwrócić uwagę na to, w jaki sposób rośnie wartość nominalna obsługiwanych przez firmy windykacyjne wierzytelności na przełomie kilku ostatnich lat (Źródło Raport KPF). Można wysnuć wniosek, że branża windykacyjna notuje wzrost zaufania klientów do oferowanych przez siebie rozwiązań. Od 2010 roku wartość obsługiwanych zleceń wzrosła ponad czterokrotnie.
Outsourcing usług windykacyjnych ma dwa podstawowe cele, które stawiają sobie wspólnie klienci i firmy windykacyjne. Pierwszy z nich to zmniejszenie lub w maksymalnym stopniu alokowanie kosztów windykacji. Drugi, równie istotny, maksymalizacja skuteczności czynności windykacyjnych.
Współczesna windykacja należności w Polsce to świetnie działający mechanizm oparty o długie lata doświadczeń poszczególnych firm windykacyjnych. Powołany, aby realizować wspólnie ze zleceniodawcami zadania na ich rzecz i w ich najlepiej pojętym interesie. Pomimo to, jak wspomniałem wcześniej, w sektorze MŚP 73% firm wciąż jest nieprzekonana co do powyższej tezy.
Opracowanie:
Kancelaria Prawna Mediator